Feestdagen in Mikumi! - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Marijke Dam Wichers - WaarBenJij.nu Feestdagen in Mikumi! - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Marijke Dam Wichers - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Mikumi!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

09 Januari 2015 | Tanzania, Mikumi


Hoiii iedereen!
Nou heb ik hier bijna niks te doen en dan doe ik er nog zo lang over om een nieuwe blog te schrijven haha! Nou maak ik ook niet dagelijks iets mee om over te schrijven dus dat zal het zijn ;)
Het regent hier nu weer knetter hard, zal zo ook wel weer gaan onweren, dus heb mezelf binnen opgesloten.

Ik zie dat de dag voor kerst mn laatste update was, dus ik moet maar eens over de feestdagen hier vertellen! Die waren er dus niet 

Ik was gebleven bij de kerst. De mensen ‘vieren’ wel kerst, ze zijn vrij en maken voor de verandering een ander soort rijst ofzo klaar, maar daar houdt het wel zo’n beetje mee op. Een paar halen een kerstboom, maar in het dorp of in het ziekenhuis zie je daar helemaal niets van, je hoort ook natuurlijk geen kerstliedjes ofzo. Dus totaal geen kerstgevoel haha. Mijn kerst ontbijt bestond uit witte toast met jam, jeej, verassing:p Wel voor een keer mangosap erbij dat ik gehaald had! Nou, zit je dan alleen haha, veel te vroeg ook nog om iemand in nederland te appen. Het regende ook nog, de kerst begon goed haha. Ik ging maar even naar het ziekenhuis, want er zou wel iemand zijn die om half 9 ward rounds zou gaan doen. Maar natuurlijk niemand te bekennen. Ze wisten ook niet wie er hoe laat zou komen, dus ik ben na eventjes gewacht te hebben maar weer naar huis gegaan. Ik dacht dat gaan we niet doen vandaag. Dus de rest van de dag een beetje aan opdrachten gewerkt, in mn boekje geschreven, film gekeken, toch nog eventjes in de zon gezeten! En een omelet gemaakt, die zowaar een beetje gelukt is op het kookstel hier. Zelf wat ui en paprika doorheen gesneden, het lekkerst en meest gezonde eten wat ik hier kan eten! Smaakte zeer goed;) ’s Avonds kreeg ik pannenkoeken! Dat had ik gevraagd want ik had ze erover gehoord, ik wist alleen niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, aangezien ze vroegen of ik er de saus (met paprika, tomaat enz) bij wilde. Dus ik dacht het zijn vast chapati’s, maar het waren echte pannenkoeken! Dus met jam goed te doen. De saus maar in de koelkast gezet. Verder heb ik die dag een eetlijst gemaakt, een lijst met allemaal dingen die ik wil eten als ik thuis kom :p Die is vrij lang haha.
2e kerstdag zelfde verhaal eigenlijk. De ward rounds klopte weer niks van. Sister flavia zou om kwart over 8/half 9 alle afdelingen moeten doen. Dus ik liep rond 10 voor half naar het ziekenhuis, je moet zeker niet te vroeg komen, kom ik dr Mkwera tegen, die alle afdelingen behalve de volwassenen al gedaan had. Na een uur gewacht te hebben op flavia, ging ik mee naar de volwassenen afdeling. Tijdens die visites 3 keer moeten gaan zitten omdat ik het niet vol kon houden, daarna rond lunchtijd maar weggegaan. Het slechte eten enzo begint me echt op te breken, ik ben zo slap als een vaatdoek. Die afdeling stinkt ook zo erg! Echt niet fijn, je wordt zowat onwel van die urinegeur en andere heel nare indringende geuren die voorbij komen.
Toen maar de was gedaan. Na een dag eindelijk weer water dus fijn gedoucht. En toen met thuis gaan skypen hahah, altijd leuk. Na een film maar gaan slapen, lang uitgeslapen, maar wel wakker geworden met last van maagzuur ofzo :s bleh, honger ook, zoals altijd.
Oudjaarsdag: gewoon gewerkt, maar wel heel vroeg klaar. Toen maar mijn tussenbeoordelingen gaan regelen, wat een ramp. Natuurlijk in heel moeilijk engels opgeschreven vanuit de faculteit, dus niet te begrijpen voor de mensen hier. Maar het is gelukt! Toen naar huis, maar heel lang zonder stroom gezeten. Op een gegeven moment was mn laptop allang uit (die kan maar 20 minuten zonder stroom:o), toen de wifi en mn telefoon ook. En het werd donker. Zat ik daar, in het donker, zonder contact met de fatsoenlijke buitenwereld, op oudjaarsdag. Toen had ik het wel echt even weer gehad. Op een gegeven moment kwam er een sister aan, met 2 appels! In de winkel waren ze op toen ik er was en nu hadden ze ze weer, moest zij er wat aan mij brengen haha, dat was wel lief! En met dat zij kwam ging de stroom weer aan! Pff daar was ik echt blij mee. Toen nog een filmpje kunnen kijken en wat chips gegeten die ze laatst in de winkel hadden! Ook heel blij mee haha.
Ik ben maar gewoon om half 10 naar bed gegaan, vuurwerk deden ze niet aan hier, dus oud&nieuw is eigenlijk ook onopgemerkt voorbij gegaan. Ik was wel vrij op nieuwjaarsdag, dus maar lekker gaan zonnen, nog meer filmpjes gekeken enzo. De standaard bezigheden haha. Ik heb een bed gebouwd van stoelen zodat ik nog een beetje kan liggen in de zon :p Niet dat je het lang uithoudt in deze zon, zelfs ik niet haha, maargoed, voor even is het lekker. Toen wel eindelijk weer een omelet kunnen maken omdat de dag ervoor geen stroom was daarvoor.
Vrijdags gewoon gewerkt. Kreeg al snel weer honger, wilde als lunch wat pannenkoeken opwarmen die ik van nieuwjaarsdag had bewaard, maar 3 x raden, dat ging niet door want de stroom was weg. Toen maar op een half flesje cola en wat droge koekjes geleefd.
Toen ben ik even de terugweg naar het vliegveld gaan regelen bij de baas van het ziekenhuis. Ik wilde dus de taxichauffeur die voor het ziekenhuis rijdt regelen om mij vanaf het megagrote chaotische busstation voor Dar op te pikken en naar het vliegveld te brengen, dat gaat mij zelf namelijk nooit lukken, maar toen zei zij dat hij mij ook van hieruit helemaal naar het vliegveld kan brengen! Zoo fijn, dat dus geregeld, mn dag kon niet meer stuk, stroomuitval maakte even niks uit;p Dat is wel een hele opluchting dat ik niet met het OV daarheen hoef hier! :O (zie foto;p)
Ondanks dat ik blij was, wel de rest van de dag zonder stroom gezeten, dus was het wederom helemaal zat.
Zaterdags zou ik naar morogoro om geld te pinnen, ik had namelijk nog maar €2,25, waarvan ik voor 2 euro een insectenspray MOEST kopen, dus ik was nog armer dan de tanzanianen hier. Maarr, dat ritje ging weer niet door, nu was de auto kapot  Gelukkig is dit een andere taxi dan die naar het vliegveld:o
Ik had wel nog vrijdag afgesproken dat matilda mij zou komen laten weten hoelaat hij zou gaan, ik zou met de 2e rit gaan, rond eind vd ochtend. Sr flavia wilde ook naar morogoro. Maar zij zou met de bus (gelukkig, ik had echt geen zin met haar te gaan), dus ik zo nou ik met de auto, ik ga gelijk weer terug dus.
Zaterdagochtends 6.30: MALAAIKEEEE, MALAAAAAAIKEEEEEE!!!!!!!!!!! Ik zo WTF, wat doet zij nou hier. Stond flavia op de patio te krijsen, zo irritant, doet ze altijd al vanaf het pad. Ik net gedaan of ik nog sliep. 7.40: MALAAAAIKEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!! PFFFFF, ikzo ik ben nog in bed, ik ga met de tweede rit:S toen riep ze nog wat wat ik niet verstond door de ventilator. Pfff, nouja, later, half10 zat ik klaar. Komt matilda dus zeggen dat de auto kapot was:S
De rest van het weekend fijn weer niks gedaan. Maandags gelukkig wel eindelijk kunnen pinnen, ben de hele ochtend bij matilda in de buurt gebleven tot ik met de auto kon. De heenweg zat ik met 12 mensen in een auto waar 6 mensen comfortabel in kunnen zitten, en met 9 mensen wat opgepropter, nu dus 12, maargoed, ik was op weg naar een pinapparaat! :D Toen ik eindelijk een houding had gevonden waarbij mijn rechterbeen wel bleef leven, was het te doen op de 3 vierkante cm bank die ik had. Maar op een gegeven moment reden we door het nationaal park, en toen allemaal dieren gezien! Dat was wel heel vet. We zagen een giraf heel dicht langs de weg, en verderop ook nog wat, heb buffels gezien, olifanten, zebra’s, impala’s, veel apen en ook een soort aasgieren ofzo, hele grote gevaarlijk uitziende vogels.
Toen ik terug kwam eindelijk weer eten en er was genoeg water om even fatsoenlijk met zeep te douchen, heel fijn! :D
De rest van deze week een beetje de dagen op het werk uitgezeten, nieuw internet geregeld voor een week. En druk bezig met een kamer op Curacao zoeken hahah:p
Over 2 weken zit ik nu op het vliegveld op mn vlucht te wachten! :D Zoo blij mee. Ik ga direct terug naar huis, ga liever thuis leuke dingen doen, sámen met anderen. Over 2 weken dus eindelijk klaar met de dagelijkse stroomuitval, water dat weg is, traaaaage mensen, chaos, stank, het ellendig lange wachten overal op en de taal die ik wel zat ben. Constant vragen wat zeg je en wat zegt die is zo vermoeiend, vooral bij dingen die ze eigenlijk in het engels horen te doen, dan ga ik demonstratief met mijn mobiel zitten internetten haha. Als je zelf in normale engelse zinnen praat begrijpen ze je niet, je moet praten alsof je tegen peuters praat, dat is ook wel irritant. De chaos went ook echt niet joh, vooral op de poli is het echt erg. Laatst zaten we met een hele zieke patiënt op de poli, die lag met zijn bebloede broek op zn knieën op de onderzoeksbank, in rectaal toucher houding. Komt er een soort schoonmaker/werker van het ziekenhuis door de rechterdeur binnen, hij en die sister zeggen wat tegen elkaar en lachen wat en hij loopt de linkerdeur weer uit. Ik zeg wat deed die man nou hier. Zegt ze doodleuk oh hij sneed even een stuk af door hier doorheen te lopen. Ik zeg nou dat kan echt niet! :o Maar je doet er echt niets aan hier, heb het al zo vaak gezegd. De beesten wen ik wel aan, er zijn er ook wat minder nu, vooral in mijn kamer door mijn zeer geliefde spray (L). Maarja het wordt voor mij ook gewoon tijd om naar huis te gaan en fatsoenlijk te eten en aan te sterken. Ik ben toch best wat afgevallen, vooral veel spierkracht raak je dan kwijt natuurlijk, en ben nogal zwak nu bleh. Het eten enzo wat ik krijg hier, dat is natuurlijk allemaal goed bedoeld, maar ze snappen niet dat het anders is dan ik gewend ben, en dat ik normaal wel 5 keer per dag eet, ipv 1 keer (wat veel hier doen!). Toch jammer dat als je dat dan al 10 keer hebt uitgelegd, ze nog steeds zeggen dat je een mandazi moet eten (een heel vette soort oliebol maar dan niet zoet, op een lege maag:s). Dat werkt niet voor mij, maar snappen ze niet.
Maargoed,
Inmiddels is het bijna etenstijd, en dan tijd voor een film :P
TOT SNEL IEDEREEN! (L)
XXXLiefs Marijke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 6161

Voorgaande reizen:

25 April 2015 - 01 Mei 2016

M3 op Curaçao!

27 November 2014 - 07 Maart 2015

Tanzania!

Landen bezocht: