Dag 5-8 - Eerste werkdagen St Kizito! - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Marijke Dam Wichers - WaarBenJij.nu Dag 5-8 - Eerste werkdagen St Kizito! - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Marijke Dam Wichers - WaarBenJij.nu

Dag 5-8 - Eerste werkdagen St Kizito!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 December 2014 | Tanzania, Mikumi

Hoi iedereen!

Het is inmiddels donderdag, ik ga wat vertellen over mijn eerste week in het ziekenhuis tot nu toe :)

Nou na een beetje een verrotte nacht omdat ik slecht sliep en natuurlijk 's nachts in het donker tussen de beesten door de patio over moest naar de wc, was het maandag!
De werkdag in het ziekenhuis begint met de overdracht in de kapel. Eerst een soort gebed/gezang in het Swahili, best grappig. Daarna van allerlei gepraat in Swahili. Gelukkig is de overdracht daarna met de dokters in het Engels. Die overdracht is met medical officers, wat eigenlijk dokters zijn, assistent medical officers, die een soort anios zijn, en clinical officers, die dan een soort nurse practitioner ofzo zijn. Snapte het eerst niet helemaal.
De dokters hebben allemaal een beetje een eigen afdeling waar ze 's ochtends visite lopen en dan 's middags hebben ze poli. De clinical officers hebben ook poli. De receptie waar patiënten zich moeten melden en betalen beslist of een patiënt naar de clinical of de medical officer moet.

Ik ben met sister Flavia meegegaan, een assistent medical officer, die de visite op de Wodi ya watoto, de kinderafdeling, doet. Die ziet er van buiten heel leuk uit, met Dora erop geschilderd, al hebben ze geen idee hier wat dat is;) Binnen is het eigenlijk oud, en ruikt het best slecht. Maar leek me leuk om mee te beginnen. We gingen op een krukje zitten in het midden, en de patiënten/ouders komen om beurt langs. Ik schrijf dan op hoe het met het kind gaat, we kijken het na, en dat gaat eigenlijk heel snel allemaal. Wel heftig af en toe. Meesten hebben malaria, vaak ook een pneumonie erbij. We hebben een kindje met tbc gediagnosticeerd. Nu na een paar dagen is het iets beter en komt ze wat meer los, net als de andere kindjes, heel schattig hoe ze naar je toekomen :)
Maandagochtend, op mn eerste dag, wel gelijk een heftige casus meegemaakt. Er was een baby van 4 maanden, die erg ziek was. Ze wisten niet wat ze had, malariatest was negatief, etc. Maar ze was op een gegeven moment zo slecht, huilde niet meer, helemaal slap, reageerde nergens meer op. Ademde alleen heel snel en de hartslag was ook heel erg snel. Ze moest een infuus krijgen, dus een 'echte' dokter kwam erbij. Maar het infuus lukte niet meer en het kindje overleed pal voor onze ogen. Heel sneu. Van tevoren verwacht je zulk soort dingen te zien, dus je bent er wel op ingesteld, maar het is toch wel erg zielig.

Ik zie ook Masaai mensen rondlopen hier in het ziekenhuis. Met hun rode kleden en speren en stokken. Vet grappig. Laatst stond er een in de hal van het ziekenhuis, met zn leren riem waar zn mes en speer dingen aan hangen. Vervolgens ging er een telefoon, had ie nog een vakje, waar ie z'n mobiel uit haalde, hahaha :p

Gisteren had ik ook een leuk gesprekje met wat school kinderen. Die spreken engels, want dat leren ze daar. Ik wil daar ook nog een aantal keer naartoe. Ze wilden ook later dokter worden, heel schattig!

Verder vandaag de hele dag op OK gestaan. Een vrouw met baarmoeder vol grote myomen, die moest eruit. Bloedde vrij hard, ze hebben niet zo'n brandertje om vaatjes dicht te branden. Ze hebben wel een zuigsysteem, maar die werkt volgens mij wel wat minder goed en wordt ook niet veel gebruikt. Na de OK werd er gezegd; hm mooi, weinig bloedverlies. Ik dacht; weinig?! haha. Daarna een hydrocele ok, die man had 5L vocht in zn scrotum :O Daarna een jongen die 5L bloed in zijn buik had verloren na een ongeluk. Ook heftig. Ook nog even een gewone atheroomcyste tussendoor, ook leuk. En een vrouw die onder narcose een vaginaal onderzoek moest hebben, ik moest ook voelen, nou alles was hard en onregelmatig van binnen, ze bloedde ook echt gigantisch. Die moet naar een oncologie centrum in Dar es Salaam, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren omdat de familie dat zelf moet regelen en betalen.

Op de poli is het ook bijzonder om mee te lopen. Dinsdag een vrouw met HIV gediagnosticeerd. Wat botbreuken behandeld in een verrot kamertje, en veel mensen met malaria en andere infecties gezien.

Ik had trouwens ook nog niet verteld dat we aapjes in de achtertuin hebben! Heel leuk, vooral 's middags met lunch tijd komen ze even chillen in de bomen. Wel eng als ze snauwen als je langsloopt, maar doen ze gelukkig niet altijd. Wat minder leuk was, was de slang die ook om de hoek zat! Gelukkig nog niet weer gezien.
Het regent hier elke dag wel even heel hard, dat brengt kikkers en 's avonds veel vliegbeesten, wat wel minder is, maar ik hoop dat ik snel wen, ik heb avonden dat het echt verrot is.

Ik zal binnenkort foto's plaatsen van het ziekenhuis! Die maak ik volgende week, leek me niet zo gepast om gelijk te doen, al werd mij vandaag door de arts verteld dat dat wel moest;P

Morgen alweer de laatste dag van deze week, daarna met Tineke en Anne hier naar Udzungwa mountains, zin in een leuk uitje:)

Nou ik ben vast nog dingen vergeten te vertellen, maar dat komt nog wel!

Tot snel!
XXXMarijke

  • 28 December 2014 - 23:20

    Minie:

    Hey Marijke, wat heftig allemaal zeg. pfff. Je maakt er heel wat mee zo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 6172

Voorgaande reizen:

25 April 2015 - 01 Mei 2016

M3 op Curaçao!

27 November 2014 - 07 Maart 2015

Tanzania!

Landen bezocht: