Dag 2/3 - Istanbul/Mikumi - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Marijke Dam Wichers - WaarBenJij.nu Dag 2/3 - Istanbul/Mikumi - Reisverslag uit Mikumi, Tanzania van Marijke Dam Wichers - WaarBenJij.nu

Dag 2/3 - Istanbul/Mikumi

Blijf op de hoogte en volg Marijke

30 November 2014 | Tanzania, Mikumi

Hoi iedereen!
Ik zit nu heerlijk in de tuin in Mikumi, gisteren ben ik aangekomen.
Vrijdag zat ik nog in Istanbul, waar het iets van 7 graden was, nu is het zo'n 30 graden warmer!
Istanbul was heel leuk, ik ben 's ochtends vanuit mijn hotel naar wat dingetjes in de buurt gegaan. Ik had allemaal kaartjes van googlemaps in mijn telefoon opgeslagen, van alles gelezen, maar niets gebruikt. Als je gewoon wat rondloopt kom je allerlei leuke en mooie dingen tegen. Ik kwam ergens bovenaan een heuvel uit bij het Topkapi paleis of museum, waar ik overigens niet veel van heb gezien, maar het uitzicht over de Bosporus was leuk. Daarna ben ik natuurlijk langs de blauwe moskee en de Hagia Sophia gegaan. Ik ben er niet zo lang gebleven, in je eentje is het toch minder leuk. Ben nog wel door de grote bazaar gelopen, echt heel leuk! Zo veel van die leuke lampjes en sieraden enz. Daarna ben ik de straat uitgelopen richting de metro om zo naar het vliegveld terug te gaan. Dat was echt een stuk beter dan met de taxi! Taxi doet er anderhalf-2 uur over, aangezien het hele verkeer vast staat overdag. Metro was ook maar 4TL, taxi 60:O Ik wil nog wel graag een keer terug naar Istanbul, dus wie mee wil? :p Dan wil ik ook naar binnen in die gebouwen, stond best een lange rij dus heb ik nu maar niet gedaan.

Nou daarna was ik op het vliegveld, iets te vroeg, maar heb me nog wel even in de winkeltjes en in het eet gedeelte vermaakt. Met victoria's secret spray en kipstukken en ijs :D

Daarna op het vliegtuig naar Dar es Salaam! Heb een goede vlucht gehad, ik kon de film afkijken die ik de eerste vlucht niet helemaal heb kunnen zien! Daarna nog eten gekregen, wat gelezen, nog een film gekeken, toen even in slaap gevallen. Heel fijn, gaat de tijd wat sneller, voor ik het wist was ik in Tanzania!
Ik was een beetje zenuwachtig voor de paspoortcontrole, waar je een visum moet kopen, aangezien ik een gewoon toeristen visum wilde kopen. Maar alles ging goed en redelijk snel. Ik werd opgewacht door iemand met een bordje met mijn naam :) Die persoon heeft mij geholpen geld te wisselen en mij met zijn busje naar het busstation in Ubungo gebracht. Daar heeft hij gezorgd dat ik op de goede bus kwam, naar Mikumi. Die vertrok eindelijk om 7 uur. Was echt zo'n fijne krappe bus, 3 stoeltjes waar wij 2 zouden hebben. Ik zat aan het raam gelukkig, er was geen airco, maar als hij doorreed was de wind erg fijn. Ik zat wel met mijn rugzak bij me, en al mijn wollen vesten zooi die ik de heenweg mee zeulde, veel te veel warme dingen op 1 plek. De busrit duurde wel erg lang, maar na 6 uur waren we in Mikumi National Park, heel gaaf! Heb daar toen al giraffen gezien, en zebra's, van die buffel achtige beesten en hertjes! Heel leuk. Gelukkig waren we toen bijna bij het ziekenhuis van Mikumi.

Toen ik daar uitstapte werd ik door een paar mensen naar het guesthouse gebracht waar ik zou slapen. Het terrein ziet er best redelijk uit, er zijn meerdere huisjes waar medewerkers wonen, en ook meerdere plekken waar stagiaires etc kunnen overnachten. Je kan op de foto's zien hoe mijn huisje eruit ziet, gelukkig is er een westers toilet! Verder kruipt er natuurlijk van alles rond, heb mijn bed al compleet afgesloten met mn klamboe. Die gaat alleen een heel klein stukje open als ik erin of eruit ga :p
Toen ik er net was werd ik welkom geheten door Monica, een van de zusters hier. Zij vertelde dat de twee andere nederlandse meisjes naar een bruiloft waren en dat zij daar ook zo naartoe ging. Ik kon wel met haar mee. Nou, dat deed ik dus maar, anders zat ik daar alleen en het leek me wel gaaf om mee te maken. Ik kon eindelijk even de vieze warme kleren uit doen, en me een klein beetje opfrissen, al had dat niet veel nut in de hitte. Daarna heb ik dus Anne en Tineke ontmoet, heel leuke meisjes, en heel fijn om nederlanders te hebben hier! Wij mee naar die bruiloft, ik heb er een paar filmpjes van, heel gaaf! De mensen heel netjes, allemaal jurken gemaakt, speciaal voor bruiloft. Eerst de kerkdienst, compleet met zo'n swingend koor haha, heel leuk. En daarna gingen ze foto's maken, wij moesten ook telkens bij op de foto, wel een beetje apart maargoed. Daarna konden we ons even weer opfrissen thuis en gingen we naar het feest. Dat was in een soort 'feestruimte' achter een restaurant, vol met tafeltjes en stoeltjes, en een podium versierd voor het bruidspaar en hun 2 begeleiders (geen familie of vrienden, maar speciale begeleiders die het bruidspaar afdept, jurk optilt etc). Iedereen kreeg een eet bonnetje en 2 drink bonnetjes haha. En toen werden er stukjes verteld die wij niet konden verstaan en af en toe weer gedanst. Het geven van de cadeau's ging heel leuk, iedereen ging in zo'n swingende rij met zijn cadeau naar voren om het te brengen. Er kwamen heel veel van die mooie doeken voorbij, en een gasstel en theeservies haha, vet grappig. Om 12uur 's nachts kregen we eten. Eigenlijk wilden we al weg omdat we het wel gezien hadden en ik heel moe was, maar we moesten blijven. Toen hebben we dus maar wat eten genomen (zie foto haha), geweldig lekker :l. De kip hebben we maar gelaten, aardappels, spaghetti en groentes is nog wel te eten.
Daarna gingen we terug, eindelijk naar bed!
Wel even wennen hier. Mijn wc en badkamer is dus buiten mijn kamer, dus moet ik over die patio die vol met grote bijtende mieren en insecten zit :o Dat moet nog even wennen. Ik kon nog even met de hotspot wat appen, toen maar snel slapen. Ik was blij dat ik om 2uur eindelijk onder mn klamboe lag. Je hoort echt allerlei geluiden om je heen van buiten. Maar ik was zo moe dat ik wel snel in slaap viel, en tot 11u heb uitgeslapen! :o
Toen ik vanmorgen wakker werd kon ik er weer tegenaan. Ik heb fijn wat brood geroosterd, jam en nutella hebben ze wel, heel fijn! Daarna de douche geprobeerd, is echt prima! Je kan er iig onder staan, zonder net als in India met een maatbekertje te hoeven gieten over jezelf. En hij kan ook warm worden, maar het is hier zo heet dat ik hem zo goed als koud had gezet. Zodra je eronder weg bent kan je opnieuw, maargoed, was wel even lekker. Nu zitten we op die patio te werken, internetten, lonely planet te lezen voor waar we volgend weekend naartoe gaan. Straks gaan we fijn eten bij een goed restaurantje in Mikumi, waar ook de blanken komen (zegt genoeg;p) en zelfs een heel klein zwembadje is, maar daar heb ik wel echt zin in!
En dan morgen half8 beginnen met werken. Start met gebed in de kapel en daarna de overdracht, heel benieuwd! Vanavond nog maar wat swahili woordjes oefenen en wat gynaecologie en dat soort dingen doornemen.
Nu eerst foto's uploaden!

Iedereen bedankt voor alle lieve appjes nog! Zo'n eerste dag in the middle of nowhere tussen de beesten is het toch wel fijn om even te appen en dat soort dingen van je af te smsen enzo:p Als jullie nog emailadressen weten van mensen die in deze lijst moeten, hoor ik het graag!

Liefs Marijke
XXXX

  • 30 November 2014 - 15:19

    Minie:

    Hoi Marijke,

    Wat leuk om jou zo op deze manier te volgen. Ik wens je een ontzettend leuke tijd in Tanzania toe.
    Groetjes
    Minie

  • 30 November 2014 - 18:31

    Marijke Dam Wichers:

    Dankje! Mn moeder zei al dat jij het ook wilde volgen. Ik hoop dat iedereen het leuk vindt om te lezen :)
    Groetjes Marijke

  • 01 December 2014 - 17:29

    Marlies:

    Hee meid,

    Goed om te lezen dat de reis goed is verlopen en dat alles een beetje mee valt qua eten en verblijf!
    Alleen die beesten he.. haha als je foto's hebt griezelen we vanuit hier met je mee!
    Deel je je huisje met die andere 2 Nederlandse meisjes (omdat er een stapelbed naast staat)?
    Ik zal mn moeder ook de site doorgeven, die wil het ook graag volgen :D
    Veel plezier met de eerste dagen werk daar!

    Groetjes Marlies (& Ineke) :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 27 Nov. 2014
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 6173

Voorgaande reizen:

25 April 2015 - 01 Mei 2016

M3 op Curaçao!

27 November 2014 - 07 Maart 2015

Tanzania!

Landen bezocht: